Reklamera en vara

Här hittar du all information du behöver angående reklamationer. Vi vill se till att du är nöjd med ditt köp och att du känner dig trygg när du handlar hos oss. Läs mer om reklamationsrätten nedan.

Att reklamera en vara

Om du upplever att något är fel med din produkt har du rätt att reklamera felet  förutsagt att det är inom tre år från produktens avlämnande (ansvarstiden). Du behöver alltid reklamera inom skälig tid från det att du borde ha märkt felet. Reklamationer som anmäls inom två månader från det att felet upptäcktes räknas alltid som skälig tid. Upptäcker du däremot felet precis innan ansvarstiden löper ut förlängs denna med ytterligare två månader. 

För att starta ett reklamationsärende behöver du anmäla detta till oss per e-post ([email protected]) eller via vårt kontaktformulär, vi kommer därefter att granska uppgifterna du har inkommit med för att se så att du uppfyller kraven för en reklamation. Behöver vi vidare information kommer vi att be om det. Efter att vi har granskat ditt ärende återkommer vi med ett beslut gällande ditt reklamationsärende, vårt beslut kring ditt reklamationsärende är alltid slutgiltigt. 

Att reklamera en vara kostar inget för dig som konsument utan är helt gratis. Vid eventuell retur i samband med ett reklamationsärende bekostar vi, Rehab Prylar, returfrakten genom att förse dig med en förbetald returfraktsedel. Vid eventuell retur ska varan eller varorna emballeras korrekt för att minimera risken för ytterligare skador. Du som konsument ansvarar för att varan eller varorna är emballerade korrekt, helst i originalförpackning. Om originalförpackningen däremot ej går att återanvända har du rätt att be oss förse dig med nytt emballage.

Reklamationsrätten gäller endast för fel som är ursprungliga (fabrikationsfel), transportskador eller om vi har skickat fel vara/storlek. Om reklamationen anmäls inom sex månader från produktens avlämnande anses felet alltid som ursprungligt. Anmäls reklamationen däremot senare än sex månader efter produktens avlämnande är det konsumentens ansvar att bevisa att felet är ursprungligt. 

Fel i form av transportskador godkänns enbart inom två månader från produktens avlämnande då transportskador är märkbara i samband med produktens avlämnande och alla fel eller skador skall anmälas inom skälig tid.

I de fall då vi har skickat fel vara eller fel storlek ersätter vi dig med korrekt vara omgående. I paketet finner du då också returfraktsedeln för den felskickade varan. 

OBS! Förslitningsskador av exempelvis skoinlägg, knäskydd & strumpor med mera anses aldrig som en giltig reklamation. 

Hur startar jag en reklamation?

För att starta ett reklamationsärende kontaktar du oss vi mejl på [email protected] eller via vårt kontaktformulär.

När du startar ditt reklamationsärende ber vi dig att inkludera följande uppgifter:

  • Ditt ordernummer (du finner det i din orderbekräftelse)
  • Namn på varan du önskar att reklamera (om det finns flera varor på din order)
  • En tydlig beskrivning på vad du upplever för fel med varan samt en uppskattning på när felet uppstod.
  • En bild eller video som tydligt visar felet du talar om (accepterade format: JPG, JPEG, PNG, WEBP, MP4)
  • Om sex månader har passerat sedan produktens avlämnande behöver vi även underlag på att felet är ett produktionsfel och inte resultatet av handhavandefel.

Efter att du har inkommit med ovanstående uppgifter kommer vi att granska dem och återkomma till dig med ett beslut och om vi godkänner ditt ärende kommer vi att förse dig med ett eller flera lösningsalternativ.

Vi strävar alltid efter att göra våra kunder nöjda och är här för att hjälpa dig om du har några frågor eller funderingar kring reklamationer.

Hur länge går det att reklamera en vara?

Du kan alltid reklamera fel på en vara inom  tre år från produktens avlämnande, detta kallas för ansvarstiden och är den tid då företag är skyldiga enligt lag att ta emot och granska reklamationer.

Vad menas med "inom skälig tid"?

Inom skälig tid är ett begrepp som beskriver den tid det rimligtvis får lov att ta för dig som konsument att anmäla ett fel. Anmäls felet inom två månader från det att felet upptäcktes anses det alltid som inom skälig tid.

Kan jag reklamera en vara flera gånger?

Ja, du kan reklamera fel på en vara hur många gånger du vill oavsett om det är samma fel eller om det är nya fel var gång. Detta betyder dock inte att reklamationerna blir godkända per automatik.

Mitt knäskydd har blivit slitet efter ett års användning, hur gör vi?

Förslitningsskador anses aldrig en godkänd reklamation då dessa uppstår på grund av upprepad användning och inte på grund av varken fabrikationsfel eller transportskador. 

Jag har inte kvar emballaget varan kom i, kan ni skicka nytt emballage?

Om du inte har kvar emballaget som varan kom i, antingen om det är för att en tid har passerat eller om det är för att emballaget varit skadat under transport förser vi dig alltid med nytt emballage som du kan använda vid eventuell retur. 

OBS! Gäller endast vid godkända reklamationsärenden och inte vid byten eller ångerköp.

Hur hittar jag mitt ordernummer?

Ditt ordernummer finns i din orderbekräftelse som vi skickade till dig via e-post när du gjorde din beställning.

Hur hittar jag produktnamnen?

Alla produkter och deras namn finns i din orderbekräftelse som vi skickade till dig via e-post när du gjorde din beställning.

Är reklamationer gratis?

Ja, att reklamera en vara är alltid gratis och det ska inte kosta något för dig som konsument.

Får jag en returfraktsedel?

Om ditt ärende blir godkänt och vi ber att få den defekta varan i retur kommer vi att förse dig med en returfraktsedel.


Om du har fler frågor om ditt byte, vänligen kontakta oss via vårt kontaktformulär eller via e-post; [email protected]